Satakunnan ammattikorkeakoulun ja RoboAI:n kanssa yhteistyössä järjestetty Sermatechin Robottihaaste 2.0 -kilpailu on ratkennut. Kisassa kolme joukkuetta palkittiin oivallisista suorituksistaan. Pääpotin vei Marko Hakanpään ja Atte Ali-Hokan muodostama Team Panda kekseliäällä ratkaisullaan.

Robottihaaste järjestettiin tänä talvena jo toista kertaa. Nyt haaste laittoi opiskelijat pohtimaan, mitä hyötyä roboteista voi olla 3D-tulostuksessa. Tehtävänä oli suunnitella robottisovellus, joka on yhdistetty tavalla tai toisella 3D-tulostimen toimintaan. Ratkaisut simuloitiin ABB:n RobotStudiolla ja ne ovat katsottavissa RoboAI:n verkkosivuilla.

Voittajajoukkue Team Pandan kaksikko Atte Ali-Hokka ja Marko Hakanpää ansaitsivat ansiokkaalla ja luovalla ratkaisullaan itselleen opinnäytetyöpaikat Sermatechillä. Kolme parasta työtä palkittiin myös lahjakortein itse valitsemaansa kohteeseen.


ROBOTTIHAASTE 2.0 PALKITUT TYÖT


1.  Palkinto: Betonin tulostus robotilla – 
Team Panda:  Marko Hakanpää ja Atte Ali-Hokka
Palkinto: Opinnäytetyöpaikka Sermatechilla ja 200 euron lahjakortti valitsemaansa kohteeseen

2. Palkinto:  Kappaleen skannaus robotilla – jumalTeam3000XXLNG: Toni Seessalo ja Meeri Simberg 
Palkinto: 100 euron lahjakortti valitsemaansa kohteeseen

3. Palkinto: Insertin lisäys 3D-tulosteeseen robotilla –  T.V Robotics:  Markus Virtanen
Palkinto: 50 euron lahjakortti valitsemaansa kohteeseen

Robottihaasteen voittajat Marko Hakanpää ja Atte Ali-Hokka tuulettavat. 2. palkinnon pokkasivat skannaussovelluksella jumalTeam3000XXLNG:n muodostaneet Toni Seessalo ja Meeri Simberg. 3. palkinto meni Markus Virtaselle tiimillä T.V Robotics.

Robottihaaste 2.0:n voittajatyössä yhdistyvät betonin 3D-tulostus ja robotiikka

SAMK:n Robotiikka Akatemian opiskelijoiden Marko Hakanpään ja Atte Ali-Hokan voittajaratkaisu sisältää teollisuusrobotille toteutetun 3D-tulostussovelluksen. Tulostettavaksi materiaaliksi Hakanpään ja Ali-Hokan muodostama Team Panda valitsi betonin. Työssä oli käytetty 3D-tulostukseen tarkoitettua ABB:n PowerPacia, jolla g-koodi muunnettiin Rapid-koodiksi ja sitä kautta robotin liikkeiksi sekä tulostuspään venttiilin ohjaamiseksi.

Työssä oli kiinnitetty huomiota myös turvallisuusasioihin ja mallinnettu tulostusmateriaalia sekoittavan myllyn ja tulostuspään välinen letku RobotStudion letkutyökalulla. Tuloksena oli aidon näköinen simulaatio kokonaisesta järjestelmästä. Erityistä kiitosta sai se, että joukkue oli pohtinut loppusovellusta myös kaupallisista näkökohdista.

Robotiikka Akatemian opiskelijoiden Marko Hakanpään ja Atte Ali-Hokan voittajaratkaisu sisältää teollisuusrobotille toteutetun 3D-tulostussovelluksen. Simulaatiovideo näyttää ratkaistun käytännössä.

Videolla voittajajoukkueen jäsenet kertovat fiiliksiään ja esimerkiksi miksi valitsivat juuri betonin 3D-tulostettavaksi materiaaliksi. Video on kuvattu SAMK:n ja RoboAI:n tiloissa.


Voittaja joukkue kannustaa opiskelijoita ottamaan haasteen vastaan

Tämän kertaisen Robottihaasteeseen osallistuneet joukkueet pääsivät kaikki ylittämään itsensä. Atte Ali-Hokka ja Marko Hakanpää kokivat haasteen kiinnostavana, sillä se antoi enemmän vapaita käsiä päästä käyttämään luovuuttaan kuin aikaisemmat koulussa tehdyt projektit.

— Aihe oli tosi kiinnostava ja siinä nähtiin hyvä sauma päästä kokeilemaan, mitä koululla on ehditty tekemään ja oppimaan, vähän luovemmassa haasteessa, kertoo Atte Ali-Hokka. — Robottihaaste antaa hyvän mahdollisuuden opiskelijoille tehdä sen näköistä, mitä itse visioi. Haaste oli tosi laaja käsitteinen ja siitä sai valita juuri sen osan, minkä itse halusi tutkia ja tehdä.

— Toinen hyvä syy lähteä mukaan oli, että haasteessa päästiin vähän isompaan robottiin käsiksi, täydentää Marko Hakanpää.

Vaikka SAMK:n robottilabrassa on mahdollisuus valmistaa fyysisiä 3D-tulosteita muovista, Team Panda päätti yksissä tuumin valita tulostettavaksi materiaaliksi muovin sijasta betonin.

— Me halusimme molemmat miettiä vähän erilaisia tulostustapoja, millä voitaisiin tehdä tällaista lisäävää tuotantoa. Se olisi ollut vähän tylsä, jos sama prosessi olisi tehty pelkällä muovilla, niin me aloimme miettimä vaihtoehtoisia lähestymistapoja ja sitä, että robotilla voi tulostaa oikeastaan mitä vaan, oli se sitten betonia tai metallia. Meille valikoitui betoni, Ali-Hokka valottaa.

— Antaahan tää ihan mielettömät mahdollisuudet. Tämän mittapuun betonituloste pystytään skaalaamaan periaatteessa vaikka taloon, ihan mihin tahansa saakka. Se tässä kiehtoi, että oikeasti pystytään tulostamaan vaikka taloja rakenteineen, Hakanpää lisää. — Käytimme lähes yhtä suuri aika sen idean pähkäilemiseen kuin itse varsinaiseen toteutustyöhön.

Voittajat pitävät haastetta loistavana tilaisuutena päästä kokeilemaan omia visioitaan ja suosittelevat siihen osallistumista muillekin opiskelijoille.

Team Pandan jäsenet ovat opiskelleet robotiikkaa SAMK:ssa jo hieman kauemmin ja kokemukset robotiikan opiskelusta ovat olleet positiivisia niin oppimisen kuin luovuudenkin näkökulmasta.

— Tää on mun kolmas vuosi ja olen alusta lähtien opiskellut robotiikkaa. Lähdin heti mukaan Robotiikka Akatemian toimintaan. Robotiikka on mielestäni tosi hyvä välimaasto. Josset halua valita sähköä etkä automaatiota, niin robotiikka pääsee oikeastaan molempiin käsiksi. Se antaa paljon mahdollisuuksia oman opiskelun kehittämiseen. Haastekin olisi jäänyt varmaan toteuttamatta, jossei olisi ollut sitä alustavaa pohjaa tälle opinnolle, Ali-Hokka pohtii.

— Jos joku olis tullu sanomaan mulle viisi vuotta sitten, että sä osaat tehdä robotilla jotain niin en olisi välttämättä uskonut, Hakanpää nauraa.

Voittajat pitävät haastetta loistavana tilaisuutena päästä kokeilemaan omia visoitaan ja suosittelevat siihen osallistumista muillekin opiskelijoille.

Ali-Hokka pitää haasteessa erityisesti sen erilaisesta lähestymistavasta oppimiseen. — Tämä on tosi erilainen tapa päästä tekemään robottien tai automaation kanssa yleensäkin. Koulussa on aina se määritetty tehtävä, mutta tässä sä saat ihan itse tehdä sen ihan oman näkösen juttusi, niin kyllä on pakko suositella.

Hakanpää yhtyy Ali-Hokan kommenttiin. — Tässä pääsee oikeasti pohtimaan boksin ulkopuolelta niitä asioita, mitä olisi kiva tehdä robotilla ja kaikkea bonusta, mitä ei välttämättä tule muuten tehtyä. Kyllä suosittelen kaikille osallistumaan ja koittamaan.

Opiskelijoiden tekemät simulaatiovideot palkituista ratkaisuista sekä ratkaisujen tarkemmat kuvaukset löydät RoboAI:n verkkosivuilla julkaistusta jutusta.

Sermatechin yhteistyö SAMK:n ja RoboAI:n kanssa avaa opiskelijoille uusia mahdollisuuksia

Toista kertaa järjestetty Robottihaaste on syventänyt SAMK:n ja RoboAI:n yhteistyötä. Haasteperinnettä ja yhteistyötä halutaan ehdottomasti jatkaa ja kaikkien järjestäjätahojen puolelta yhteistyö koetaan varsin hyödylliseksi. SAMK:n yliopettajana ja automaation tutkimusryhmän vetäjänä toimiva Mirka Leino pitää Robottihaastetta erinomaisena.

— Robottihaaste on todella hyvä konsepti haastaa opiskelijat ajattelemaan jotain vähän erilaista robottisovellusta sekä suunnittelemaan ja ohjelmoimaan robottia mahdollisimman aitoon tilanteeseen virtuaaliympäristössä. Kun RobotStudio-osaaminen kasvaa, uskaltavat opiskelijat osallistua varmasti vielä isommin vastaavaan, Mirka Leino summaa.

 — Mitä enemmän opiskelijat pääsevät kasvattamaan osaamistaan ja toisaalta testaamaan taitojaan aidoissa, yrityksiltä tulleissa projekteissa, sitä valmiimpia he ovat ottamaan vastaan vastaavia haasteita ja kehittämistehtäviä vastaan työelämään siirtyessään, Leino jatkaa.

Leinon mukaan yrityksiin tutustuminen jo opiskeluaikana varmistaa osaltaan myös sen, että SAMK:n opiskelijat ovat valmiita sitoutumaan Satakuntaan, ja työskentelemään maakunnassa toimivien yritysten osana. Yhteistyö paikallisen automaation ja robotiikan alalla toimivan yrityksen kanssa tärkeäksi.

— Kun tehdään paikallisesta näkökulmasta tärkeitä asioita, on molemmilla sama tavoite ja samalla opiskelijat pääsevät tutustumaan yrityksen toimintaan ja toisaalta tekemään projekteja ja näyttämään osaamistaan yritykselle tärkeissä kohteissa, Leino kertoo.

Myös Sermatechilla halutaan kannustaa opiskelijoita ja auttaa heitä pääsemän kiinni työelämään.

— Alan opiskelijat ovat tulevaisuudessa todennäköisiä yhteistyökumppaneitamme tai parhaassa tapauksessa oman talomme väkeä. Koemme tärkeäksi tarjota opiskelijoille mahdollisuuksia päästä näyttämään kyntensä osaamisessaan ja samalla myös tarjota mahdolisuuden oppia uutta ihan uudesta näkövinkkelistä. Robottihaaste tarjoaa opiskelijoille mahdollisuuden tehdä kykynsä tunnetuksi jo kouluaikoina, mikä edistää opiskelijoiden työllistymistä, Sermatechin viestintäsuunnittelija Hanna Maria Mäkelä kertoo.

Sermatechin teknologiajohtaja Jani Uusitalo ja viestintäsuunnittelija Hanna Maria Mäkelä luovuttivat Team Pandalle kunniakirjat ja palkinnot SAMK:n robottilabrassa juhlallisin menoin.

Sermatech kiittää kaikkia Robottihaasteeseen osallistuneita ja onnittelee kaikkia hyvistä suorituksista!

SAMK:n Robotiikka Akatemia on erilainen tapa opiskella sähkö- ja automaatiotekniikan insinööriksi. Robotiikka Akatemiassa opiskelijat suorittavat opintojaan käytännönläheisesti erilaisia yrityksiltä ja tki-hankkeilta tulleita projekteja tehden. Projektit voivat olla kokeiluja, esimerkkisovelluksia, erilaisia selvitystöitä, joissa on myös kokeellisia osuuksia, simulaatioita ja kaikenlaista uuden teknologian soveltamista yrityksen haasteeseen tai kehittämiskohteeseen vastaten. Opiskelijat voivat hakea Robotiikka Akatemiaan ensimmäisen vuoden insinööriopintojen suorittamisen jälkeen. Robotiikka Akatemia mahdollistaa hyvin myös opiskelujen suuntaamiseen isosti opiskelijan omiin kiinnostuksen kohteisiin ja sitä kautta syvällisenkin osaamisen hankkimisen.

Lue lisää

RoboAI: Sermatechin Robottihaaste 2.0:n voittajat ovat selvillä.
Robottihaasteen verkkosivulta löydät lisätietoja kilpailusta.

Tutustu Sermatechiin

Artikkelit ja uutiset
Palvelut
Asiantuntijapalvelut
Tuotteet
Yritys
Ota yhteyttä

Sivustomme käyttää evästeitä.

Ole hyvä ja vahvista alla, hyväksytkö sivujen käyttöön liittyvien evästeiden käytön sekä tietosuojakäytäntömme. Lisätietoja tästä.